Centraal en Zuid-Vietnam

10 januari 2014 - Kâmpôt, Cambodja

Ik lig eindelijk in een hangmat, waar ik mijn vorige verhaal mee eindigde, dus ik heb tijd om weer een stuk te typen.
Vietnam heb ik van noord naar zuid gedaan, waarbij het steeds warmer werd. Strandplaats Nha Trang was verschrikkelijk. Deze overontwikkelde plaats is populair bij Russen en dat is geen goed teken. Daarnaast was het weer niet goed genoeg om op het strand te liggen. Gelukkig vond ik een leuke mountainbiketocht naar een gave waterval waar je kon zwemmen.
De volgende dag door naar Dalat in de bergen. Het is een rustig stadje waar je veel outdooractiviteiten kan doen. Ik heb een canyoningtocht gedaan. Dit bestaat uit abseilen van meerdere cliffs van tien tot twintig meter hoog, waaronder enkele watervallen! Dit was heel gaaf. Het was mn eerste keer dus wel spannend, maar het materiaal en de begeleiding was uitstekend. Mijn Oudejaarsavond was anders dan anders, van rijstwijn drinken met de abseilinstructeur tot een potje poolen met locals en ik eindigde in een bijna lege bar met het personeel en de familie van de eigenaar. Een geslaagde avond!
Met Ho Chi Minh City (Saigon) als volgende bestemming had ik het zuiden van Vietnam bereikt. Wat een gigantisch drukke stad en wat veel brommers! Ik had een heel goed en sociaal hostel gevonden waar veel Nederlanders waren. In Saigon heb ik rustig aan gedaan en veel in de rooftop bar gezeten en lekker gegeten in de locale restaurants. Wel heb ik een indrukwekkend museum bezocht over de Vietnamoorlog. Ook heb ik een bezoekje gebracht aan de Vietcong tunnels uit de Vietnamoorlog. Indrukwekkend om te zien en de verhalen te horen. Hoe tegenstrijdig het ook is, heb ik hier van de gelegenheid gebruik gemaakt om met een AK47 te schieten.
De Mekong, waar ik in Laos al op had gevaren, mond in het zuiden van Vietnam uit in de zee. Deze Mekong delta bestaat uit vele rivieren en hier zijn de omstandigheden ideaal om veel rijst te verbouwen. Samen met een nederlands meisje ben ik hier naar afgereisd en hebben we na (weer) een tegenvallende homestay een leuke tocht gedaan naar floating markets.
We zijn nu samen naar Cambodja gereisd. Vietnam vond ik niet betoverend mooi, zoals ik wel eens hoorde, maar ik heb het prima naar mijn zin gehad. Interessant om te zien hoe het socialisme en het kapitalisme hand in hand gaan. Ik ben benieuwd of Cambodja anders is, of misschien als zo veel dingen "same same but different". Het land heeft in ieder geval weer zijn eigen (vreselijke) geschiedenis, weer ander geld (er komen US Dollars uit de pinautomaat) en vast prachtige plekjes en aardige mensen. Die ga ik de komende weken opzoeken.

1. Marijn:
    10 januari 2014
    Wauw Daan, wat zie je veel mooie plekken (mooie foto's!) en wat doe je veel toffe dingen. Canyoning, supergaaf (ik zou het niet durven!)! Heel leuk om met je mee te lezen. Veel plezier nog!
  2. Johanna kappen:
    Hallo Daan,

Dank voor weer een interessant reisverslag. Jij bezoekt erg mooie plaatsen en onderneemt veel sportieve activiteiten. Door het lezen van je verslagen en het bekijken van de foto's reizen we een stukje met je mee. Veel plezier verder, we zien uit naar je volgende verslag.
    Groet
    Ad en Johanna
    ps De allerbeste wensen voor 2014.
  3. Leonie:
    10 januari 2014
    Leuk om te lezen! Super leuk die activiteiten! Hopelijk is Cambodja niet hetzelfde als de andere landen ;)
  4. Corry:
    10 januari 2014
    Hoi Daan. Wij genieten weer van je verhaal en dat je de uitdagingen die op je weg komen aangaat. Geweldig. Het zijn unieke ervaringen. Zolang het maar niet " meer van hetzelfde wordt" blijft de nieuwsgierigheid naar andere culturen en volkeren. Een hele verrijking.
    Wij wensen je nog vele nieuwe ervaringen voor 2014.
    Hans en corry