Terug in de tijd in Cambodja

24 januari 2014 - Siem Reap, Cambodja

Een waterbuffel graast in het dorre rijstveld. Hoge, slanke palmbomen staan door het landschap verspreid en een houten huisje op palen staat in de schaduw van een groepje palmen.
Dit typische beeld van het Cambodjaanse landschap is in de afgelopen eeuwen nauwelijks veranderd. Helaas zijn de methodes om rijst te verbouwen ook al generaties hetzelfde en dus lang niet zo efficient als mogelijk is. Dit is een van de vele redenen dat Cambodja een van de armste landen op aarde is.
Voordeel van dit alles is dat veel plekken nog puur zijn en niet overontwikkeld voor massatoerisme als in Thailand. Ik heb een week lang niks gedaan op de stranden van Otres Beach (Sihanoukville) en op het prachtige eiland Koh Rong. Hier zijn geen auto's (geen eens een weg!) en alle hostel en guest houses bevinden zich op het strand waar de boot aankomt. Als je een uur door de jungle naar de andere kant van het eiland loopt kom je op een verlaten strand met het meest zachte en witte zand en een prachtige licht blauwe zee. De weg terug midden in de nacht na een avondje chillen was wel spannend. Gelukkig hadden we zaklampen en hielden de slangen zich koest. Mensen die op de eilanden van Zuid-Thailand zijn geweest zeiden dat dit eiland veel relaxter was en minstens net zo mooi.
Al sinds Ho Chi Minh City was ik samen met Marijn en onze volgende bestemming was Phnom Penh. Dat was weer even omschakelen, van het strand naar de grote stad. We hebben de bezienswaardigheden gezien en met een andere jongen uit het hostel het nachtleven verkend. In de barren zie je veel (oude) Westerse mannen met een jong lokaal meisje en 's nachts zijn er bedelende kinderen op straat. Maar we vonden een paar mooie clubs en het was een interessante avond.
Natuurlijk is de recente geschiedenis van het land niet onopgemerkt gebleven. Het is onbegrijpelijk wat Pol Pot en zijn Khmer Rouge hebben gedaan. Drie van de acht miljoen mensen van je eigen volk afslachten (waaronder alle leraren en mensen die gestudeerd hadden of een andere taal spraken), met het doel een nieuwe staat te starten met alleen maar boeren. Een bezoekje aan de Killing Fields is zeer indrukwekkend.
Nu ben ik al een paar dagen in Siem Reap, de stad vanwaar je de tempels van Angkor bezoekt. De Angkor Wat is het grootste religieuze gebouw op aarde, en dat is slechts een van de vele tempels in de omgeving. Het is onvoorstelbaar hoe dit duizend jaar geleden gebouwd is kunnen worden (met slaven, maar dan nog!). Ik trek er meerdere dagen voor uit om het te verkennen. Gisteren met een groep van negen random mensen van het hostel rondgefietst en ik werd tot gids gebombardeerd omdat ik de enige was die zich een beetje had ingelezen. Ik bouw het rustig op, met eerst kleine tempels en het beste voor het laatst. De Ta Phrom (Tomb Raider tempel) is heel gaaf omdat hier de jungle over de gebouwen is gegroeid. Vandaag een rustdag en morgen de grootste tempels.
Mijn tijd in Azie zit er al bijna op. Wat is dat snel gegaan! Over een paar dagen ga ik terug naar Bangkok om het rondje Zuidoost Azie compleet te maken en dan begint het volgende deel van mijn reis: Nieuw-Zeeland!

1. Stein:
    24 januari 2014
    Prachtig en indrukwekkend allemaal. Ik had het er gisteren met Nienke nog over dat wanneer alles rondom werk weer rustiger is wij ook weer gaan reizen met de kids.
    Bevalt de rugtas trouwens?
    Stein
  2. Leonie:
    24 januari 2014
    Leuk verhaal! Cambodja beviel dus beter dan Vietnam? Haha en die interessante avond oelala Daan :p
    Veel plezier in Nieuw Zeeland!
  3. Daan:
    25 januari 2014
    De backpack bevalt uitstekend, Stein! Het zou mooi zijn als jullie weer wat kunnen reizen.

@Leonie: Cambodja spreekt me inderdaad meer aan. Een stuk relaxter allemaal.
  4. Els:
    27 januari 2014
    Ha Daan, weer een prachtig verhaal! Wat een mooie dingen maak je toch mee! Een beetje jaloers word ik er wel van...Geniet nog heel even van Azie en veel plezier in Nieuw Zeeland!