Het groene Noorden

28 november 2013 - Chiang Mai, Thailand

Het vorige verslag typte ik bij Rik en Alinda in Pattaya. Het was erg gezellig met hun en de andere mensen van hun organisatie. De eerste sfeervolle plek die ik in die stad zag was een night market, waar we lekker plaatselijk voedsel gegeten hebben. Het beste voedsel in Thailand vind je bij kleine kraampjes, met gammele plastic stoeltjes en tafeltjes.

Op dinsdagochtend vertrok ik vroeg naar het busstation om de bus naar Bangkok te pakken. Ik ging nog even pinnen... toen kwam ik er achter dat mijn credit card niet meer in mijn portemonnee zat! Dat was even schrikken zeg! Gelukkig ben ik goed voorbereid op reis gegaan en had ik het noodnummer van die bank in mijn boekje geschreven. Die meteen gebeld en de kaart werd geblokkeerd. Ik had de avond van te voren nog gezien dat er niks vreemds was afgeschreven, dus ik vertrouwde het verder wel. Ik weet vrijwel zeker dat ik mijn pasje drie dagen daarvoor in Pak Chong in de pinautomaat heb laten zitten. Het geld en het bonnetje komen er hier eerst uit, dan pas het pasje. Maar wel een hele stomme actie. Gelukkig kon ik bij aankomst in Bangkok pinnen met mijn ING pas, wat niet overal lukt. Meteen maar extra veel gedaan. Ik moet nog wel even bij een Thaise bank een Visa kaart proberen te regelen.

Rustig ademhalen en weer doorgaan. Bangkok was slechts een tussenstop op weg naar het noorden. Sukhothai wel te verstaan, wat in de 13e eeuw de hoofdstad van de regio was en op de Wereld Erfgoedlijst staat. Na zeven uur in een 1e klas bus met stewardess kwam ik er begin van de avond aan. Ik zag het landschap onderweg veranderen van stedelijk gebied naar steeds landelijker en groener. Ook waren er de eerste rijstvelden met in de verte de bergen. Dit ziet er erg mooi uit. Taxi met twee Franse meiden gedeeld naar het hotel en daarna samen wat gegeten en gedronken. De volgende ochtend kwam ik op weg naar het Historical Park twee Duitse meiden tegen en we besloten samen het gebied op de fiets te verkennen. Ik had al begrepen dat de tempels hier een stuk beter bewaard gebleven waren dan in Ayutthaya waar ik vorige week was. En dat was ook zo. Ik vond dit een stuk mooier. Veel grote Boeddhabeelden in een mooie groene omgeving. Het was alleen wel vreselijk warm!

Vanochtend weer in de bus gestapt voor een reis van ca. zes uur naar Chiang Mai. De route ging grotendeels bergop, dus we gingen niet echt snel. Chiang Mai is na Bangkok de grootste stad van Thailand, maar wel een stuk kleiner en er hangt een relaxte sfeer. Er zijn superveel toeristen en backpackers, die hier komen voor de sfeer, de tochten door de jungle, outdoor activiteiten en het bezoeken van inheemse stammen in de bergen. De straten zitten vol met kleine bedrijven die meerdaagse tochten organiseren. Ik heb er wisselende dingen over gehoord en ik kijk nog even wat ik doe. Misschien dat ik het beter in Laos of nog noordelijker in Thailand kan doen. Wel ga ik morgen een kookcursus volgen, zodat ik straks lekker zelf curry's e.d. kan maken.

Ik verblijf nu in een hostel, waar ik een bed in een slaapzaal heb. Dit is super goedkoop, namelijk twee euro per nacht! Het hostel heeft een ' chill zone'/restaurant waar veel mensen zitten, alleen zit iedereen alleen maar naar zijn telefoon te turen omdat er wifi is. Dit maakt het lastig om contact te maken. Heb nog wel twee aardige Belgische jongens gesproken. Alles is eigenlijk wel goedkoop hier. Op straat kun je prima eten voor 1 euro, zes uur in een bus voor 6 euro, een uur in een internetcafe 20 cent. Het zal even schrikken zijn als ik in Nieuw-Zeeland aankom, maar dat is nog heel ver weg!

Wat een lang verhaal weer. Ik vond het erg leuk om te zien dat er zo veel reacties op mijn vorige stuk kwamen!

1. Ate Nijdam:
    Super wederom je verhaal Daan
    Kijkend naar de prijzen die jij noemt kan ik daar maar beter gaan wonen\leven ,want met mijn Aow tje zou ik daar dan vorstelijk van kunnen rond komen.
    Heel veel succes verder op je tocht en ik kijk al weer uit naar je volgende story
    Vr groet Ate
  2. Anja Vermeer:
    28 november 2013
    Wat een avontuur maak je ervan Daan :D. Het klinkt allemaal super mooi zeg.En dat voor dat geld;)
    Als jij nog flink oefent met die curry, dan kun je dat mooi op het volgende familieweekend op ons uit gaan proberen!
    Ik ben benieuwd wat je de komende tijd gaat beleven.
    Groetjes Anja, Hilde en Katja
  3. Leonie:
    28 november 2013
    Leuk verhaal Daan! En nu kun je lekker besparen en in Nieuw-Zeeland ook leuke dingen doen. Ben benieuwd naar je volgende avonturen ;-)
  4. Maarten:
    28 november 2013
    Ongelooflijk gaaf Daan! Klinkt alsof je je heel erg goed vermaakt! Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende reisverslag!
  5. Manouche:
    28 november 2013
    Leuk Daan! Ben benieuwd naar de rijstvelden, klinkt mooi daar! Ik hoop voor je dat je, ondanks alle focus op de telefoons dankzij de Wifi, steeds weer leuke mensen blijft ontmoeten. Leuk om te lezen wat je allemaal doet! X
  6. Kees:
    28 november 2013
    wel geld uit blijven geven, Daan. Anders zien we je nooit meer terug !
  7. Dafne:
    29 november 2013
    Leuk dat je zo uitgebreid vertelt, Daan! Ik kan het zo allemaal een beetje voor me zien. Veel plezier verder! :)
  8. Els:
    5 december 2013
    Leuk om weer een reisverhaal te lezen! Ik ben heel benieuwd hoe je kookcursus was, ik heb er nog spijt van dat ik dat toen niet heb gedaan want het eten is daar zo lekker! Ik verheug me nu al op de volgende familiebijeenkomst :) Je curry's worden vast net zo legendarisch als de risottoballetjes!